טיפולי קול – כנרת שפירא
שמי כנרת שפירא ואני קלינאית תקשורת מוסמכת עם ותק של 22 שנה.
אני מאבחנת ומטפלת בתחום שיקום השמיעה ובתחום הדיבור עם התמחות בהפרעות קול.עבדתי שנים רבות ברשת מכוני השמיעה כקלינאית בכירה ומנהלת סניפים בראשון לציון, נתניה, רעננה והרצליה. במהלך השנים עבדתי גם במחלקת התקשורת בבית חולים והתמחיתי במתן טיפול מותאם אישי בביקורי בית, בתי אבות ובתי חולים למטופלים מרותקים לביתם.עבודתי בתחום טיפולי הקול מתמקדת בשיפור היכולת של כל מטופל/ת להשתמש בקול לדיבור ושירה בבית, בעבודה ובכל סיטואציה בחיים בקלות ובאיכות טובה. אני מתאימה לכל מטופל/ת את שיטת הטיפול בהתאם לצרכים, הקשיים והיכולות שלו/ה.
הקשר שלי לתחום הקול נובע מהשירה שלי כזמרת מקהלה שנים רבות. שנים של פיתוח קול ועבודה מוסיקלית עם זמרים ומנצחים שונים הביאו אותי להבנה עמוקה של השימוש בקול ובנשימה ולאהבה גדולה לתחום.
מהי צרידות?
צרידות היא מצב שבו קול הדיבור שאנו מפיקים נשמע מאומץ, נשיפתי, מחוספס, חלש, לא יציב או בעל טון נמוך מהרגיל. היא יכולה להיגרם מהצטננות או דלקת בדרכי הנשימה העליונות, הרמת קול פתאומית ומזיקה, שימוש לא נכון בנשימה ובמיתרי הקול, שימוש מרובה בקול במסגרת העבודה או חיי היומיום, ומעוד סיבות רבות ומגוונות. לעתים, צרידות הנמשכת זמן רב עלולה להצביע על מחלה או תסמונת כלשהי ומחייבת בדיקה רפואית ע"י רופא א.א.ג. צרידות יכולה להיות ארוע זמני שחולף תוך מספר ימים או להמשך באופן כרוני ואף להחמיר בהעדר טיפול.
אם הבעיה נמשכת לאורך זמן, היא עלולה מאוד להציק ולהפריע לאיכות החיים הכללית: הדיבור דורש מאמץ מיוחד, מעייף ומבזבז כוחות, התפקוד הכללי יורד ואיתו לעתים גם המצב רוח. לפעמים מתפתחת הימנעות מדיבור במצבים מסויימים – הפחתת פעילויות ומפגשים חברתיים, שירה בציבור, מפגשים במקומות רועשים, העברת הרצאות ומצגות, וכו'.אנשים שמשתמשים בקולם במסגרת עבודתם כגון מורים, מרצים, גננים, אנשי טלמרקטינג, זמרים, שחקנים ועוד – עלולים למצוא את עצמם בבעיה רצינית מבחינת יכולתם לתפקד בעבודה ומבחינת כוחות הנפש שהדיבור והמתח הקשור אליו עלולים לדרוש מהם. בסוף יום העבודה הם יגיעו הביתה מותשים ונטולי אנרגיה לחיי הבית, המשפחה והחברה, דבר שימשיך וישפיע על המצב רוח והתפקוד הכללי. המתח הנפשי עלול לגרום להחמרת הצרידות ב"מעגל סגור" של תגובה ותוצאה שמזינות זו את זו.
מתי מומלץ לפנות לרופא א.א.ג?
מה עושים בטיפול קול אצל קלינאי/ת תקשורת?
ראשית, מבצעים אבחון מפורט. האבחון כולל צפיה בממצאי בדיקת מיתרי הקול ע"י רופא/ת א.א.ג, שאלות לגבי אופי הבעיה וההשלכות שלה על חיי היומיום, העבודה והתחושות של המטופל/ת, הקשבה לקול בדיבור ובקטע קריאה, הערכה שמיעתית תוך התייחסות לנשימה, לאיכות הקולית, לקצב ולעוצמת הדיבור.
בהמשך מקבלים הסבר מפורט על מערכת הפקת הקול ואופן פעולתה, כדי שניתן יהיה להבין את מקור הבעיה וכיצד ניתן לפתור אותה באופן קל, מהיר ואפקטיבי.
מקבלים שורת הנחיות כלליות חשובות לשמירה על מיתרי הקול ומניעת נזק – התנהגות קולית, תזונה, תנאי סביבה, מנוחה ועוד.
מקבלים שורת הנחיות כלליות חשובות לשמירה על מיתרי הקול ומניעת נזק – התנהגות קולית, תזונה, תנאי סביבה, מנוחה ועוד.
מתרגלים טכניקות נשימה שמומלץ להשתמש בהן בזמן דיבור כדי לנטרל לחץ מאזור הגרון ומיתרי הקול ולאפשר הפקת קול קלה עם עוצמה, משך ואיכות אופטימליים.
מבצעים תרגילים להקלה על מיתרי הקול ולשיפור התהודה והשלכת הקול.
מבצעים תרגילים להקלה על מיתרי הקול ולשיפור התהודה והשלכת הקול.
מעבירים את כל הטכניקות שנלמדו לשימוש בדיבור באופן ספונטני ולא רק במסגרת תרגילים מובנים. הטכניקות הללו יכולות לעזור בניהול שיחה, בהוראה מול כיתה, בהרצאה, פרזנטציה, הופעה בבית משפט, עבודה כנציג/ת שירות או תמיכה טלפונית, משחק, שירה, תפילה או כל שימוש אחר בקול שהאדם זקוק לו או מעוניין בו בחיי היומיום.
הטיפול דורש התגייסות ותרגול גם מעבר לזמני הטיפול עצמו. ברוב המקרים השיפור הוא משמעותי וההקלה היא עצומה.
מאמרים נוספים
הסדרים